ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1.05 - Αίθουσα 5

"Μαθαίνοντας την Επιστήμη μέσα από το Θέατρο" - Βιωματικό Εργαστήριο

Μενέλαος Σωτηρίου, Κωστίκας Ιωάννης, Science View

Ζαχαρούλα Σμυρναίου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ


Περιεχόμενο Εργαστηρίου

Το βιωματικό εργαστήριο, Μαθαίνοντας την Επιστήμη μέσα από το Θέατρο (www.lstt.eu), παρέχει στον συμμετέχοντα, τις βασικές μεθόδους που χρησιμοποιεί η δράση. Η Δράση εφαρμόζεται στην Ελλάδα για 5η χρονιά (περισσότεροι από 2500 φοιτητές και 250 εκπαιδευτικοί έχουν ήδη συμμετάσχει) και έχει πρόσφατα ξεκινήσει σε επιπλέον 3 χώρες της Ευρώπης, καταφέρνοντας να εμπλέξει την σχολική κοινότητα στην εκμάθηση θετικών επιστημών μέσω της τέχνης του θεάτρου. Μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καλούνται να δραματοποιήσουν επιστημονικές έννοιες και γνώσεις που προέρχονται από το αναλυτικό πρόγραμμα των μαθημάτων τους, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών καθώς και ειδικών τόσο από το πεδίο της τέχνης όσο και της επιστήμης.

Στις παραπάνω διαδικασίες ο εκπαιδευτικός αποτελεί το βασικό πρόσωπο και δρα ως καταλύτης για τις απαιτούμενες ενέργειες. Υποστηρίζει και καθοδηγεί τους μαθητές αλλά συγχρόνως καθοδηγείται και από την ομάδα διοργάνωσης της δράσης η οποία του παρέχει πληροφοριακό υλικό, επικοινωνία με εκπαιδευτικούς στην Ελλάδα και της Ευρώπη, συμμετοχή σε εργαστήρια.

Στο εργαστήριο οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια σύντομη επισκόπηση της δράσης και μια σύντομη παρουσίαση του παιδαγωγικού πλαισίου (15'). Στη συνέχεια, θα έχουν την ευκαιρία να βιώσουν τη διαδικασία από τη σκοπιά των μαθητών, μέσω μιας προσομοίωσης της εφαρμογής της δράσης (75'). Θα κληθούν χωριστούν σε ομάδες, να επιλέξουν κάποιες έννοιες και με την καθοδήγηση των συντονιστών του εργαστηρίου, να αναπτύξουν ένα μικρό σενάριο ώστε να είναι σε θέση στο τέλος του εργαστηρίου να το παρουσιάσουν στους υπόλοιπους συμμετέχοντες με την κατάλληλη αναπαράσταση που θα έχουν αναπτύξει.

Βιογραφικά Εισηγητών

Σωτηρίου Μενέλαος

Ο κ. Μενέλαος Σωτηρίου (BSc Mathematics,) δραστηριοποιείται στο χώρο της επιστημονικής δημοσιογραφίας και της επικοινωνίας της επιστήμης με 18 χρόνια διεθνούς εργασιακής εμπειρίας. Είναι κάτοχος Master στη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας. Το ερευνητικό του ενδιαφέρον επικεντρώνεται κυρίως στην επικοινωνία της επιστήμης και των αποτελεσμάτων της στο ευρύ κοινό με έμφαση στον τομέα της εκπαίδευσης θετικών επιστημών όπου και έχει συμμετάσχει σε αρκετά έργα (εθνικά και διεθνή). Είναι ο εμπνευστής της ελληνικής εκπαιδευτικής δράσης «Μαθαίνοντας Επιστήμη Μέσα από το Θέατρο» (www.lstt.eu) ενώ συνεργάζεται με τον Παιδαγωγικό Τομέα του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σε αρκετές ερευνητικές πρωτοβουλίες. Είναι ο εθνικός συντονιστής της δράσης Ελληνικό Μαθητικό Κοινοβούλιο της Επιστήμης η οποία αποτελεί μέρος ενός ευρωπαϊκού έργου που διεξάγεται σε 16 χώρες ανά την Ευρώπη.

Έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 30 ευρωπαϊκά έργα στα προγράμματα SwafS, ERASMUS+, SSH, ICT, Research for the Benefit of SME's. Διαθέτει μεγάλη εμπειρία σε δραστηριότητες δικτύωσης καθώς ήταν ο συντονιστής του έργου EUROSiS που είναι το δίκτυο των Εθνικών Σημείων Επαφής για το Πρόγραμμα SiS. Συμπεριλαμβάνεται στην βάση δεδομένων των αξιολογητών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το πρόγραμμα Ορίζοντας 2020 (HORIZON 2020) καθώς και σε αυτή του Science Foundation of Ireland ενώ επίσης έχει λάβει μέρος σε αρκετές συναντήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως ειδικός σε θέματα επιστημονικής επικοινωνίας και δημοσιογραφίας.

Είναι ο Πρόεδρος της Science View, της ελληνικής ένωσης επικοινωνιολόγων, συγγραφέων και δημοσιογράφων επιστήμης, (www.scienceview.gr) και ερευνητικός συνεργάτης στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει διατελέσει μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου (2011 - 2015) της Ευρωπαϊκής Ένωσης Οργανισμών Δημοσιογραφίας Επιστήμης (EUSJA - www.eusja.org) ενώ από τον Αύγουστο του 2016 είναι στο διοικητικό συμβούλιο του Centre for Creativities, Arts and Science Education (CASE - https://casecenter.no/). Επίσης ήταν σύμβουλος έκδοσης του ηλεκτρονικού περιοδικού "Ε&Τ" για την έρευνα και την τεχνολογία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας.

Σμυρναίου Ζαχαρούλα 

Η κ. Ζαχαρούλα Σμυρναίου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια με γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική Θετικών Επιστημών» και Ερευνήτρια του Εργαστηρίου Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (Τομέας Παιδαγωγικής, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών). Τα επιστημονικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα άπτονται των περιοχών της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, της Διδακτικής των Θετικών Επιστημών και των Επιστημών Αγωγής. Είναι project manager σε πολλά ελληνικά και Ευρωπαϊκά Ερευνητικά Προγράμματα όπως (Creations, P4G, DESCI, Μαθητικό κοινοβούλιο Επιστήμης, Μαθαίνοντας Επιστήμη μέσω θεάτρου) που είναι σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή. Συμμετείχε επίσης στα Student Parliament, Learning Science through Theatre, Metafora, TACT, Recoil, e-Comode, Rose, ModellingSace, κλπ., τα οποία έχουν ολοκληρωθεί. Διοργάνωσε το 1ο Παγκόσμιο Συνέδριο με τίτλο 'Νέες Εξελίξεις στη Διδακτική Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση', NDSTE 2014 (https://ndste2014.weebly.com/) και είναι Πρόεδρος του Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου -ΕΠΕΣ του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου (ΠΠΣ), (1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών). Υπήρξε Εμπειρογνώμονας ανάπτυξης / εκπόνησης των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Δευτεροβάθμιας (Γυμνάσιο) εκπαίδευσης), των νέων Προγραμμάτων Σπουδών των Φυσικών Επιστημών και Συντονίστρια Αξιολογητών για τη Φυσική Γυμνασίου («ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (Σχολείο 21ου αιώνα) - Νέο Πρόγραμμα Σπουδών»).

Κωστίκας Ιωάννης

Ο κ. Ιωάννης Κωστίκας είναι απόφοιτος του Τμήματος Φυσικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ξεκίνησε να εργάζεται από το 2014 στο Τμήμα ΦΠΨ του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε εκπαιδευτικά έργα, αλλά και με την κατασκευή και διαχείριση ιστοσελίδων. Από τότε αποτελεί μέλος ερευνητικών ομάδων σε πολλά Ελληνικά και Ευρωπαϊκά Ερευνητικά Προγράμματα (Play4Guidance, CREAT-IT, DESCI, EuropeanStudentParliamentonScience, Μαθαίνοντας Επιστήμη μέσα από το Θέατρο, Creations). Είναι μέλος πολλών επιστημονικών ενώσεων και έχει παρουσιάσει επιστημονικά άρθρα σε συνέδρια και επιστημονικά περιοδικά με αντικείμενα τη Διδακτική Θετικών Επιστημών και τη χρήση των νέων τεχνολογιών σε αυτή και σε θέματα που άπτονται της Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Φυσικών Επιστημών. Από το 2015 συνεργάζεται με τη ScienceView για την υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων και Ευρωπαϊκών προγραμμάτων.