ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2.02 - Αίθουσα 2

"Ασκήσεις ορθοφωνίας στη διδακτική πράξη" - Εργαστήρι αγωγής λόγου

Αγγελοπούλου Βαΐα, Φιλόλογος, Μέλος του Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε., Εμψυχώτρια Εργαστηρίου Ορθοφωνίας

Ασπριάδου Βασιλική, Φιλόλογος  


Περιεχόμενο Εργαστηρίου

Η Ορθοφωνία είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για τη διαπαιδαγώγηση και διάπλαση της φωνής, ώστε να μην κουράζονται οι φωνητικές χορδές και να είμαστε ευχάριστοι ομιλητές.

Παρατηρώντας τα παιδιά διαπιστώνει κανείς ότι συνηθίζουν να έχουν μια κακή στάση σώματος, να μιλάνε γρήγορα και χωρίς διαύγεια και καθαρότητα λόγου ή να μη μπορούν να εκφέρουν σωστά τα συμπλέγματα του ελληνικού αλφαβήτου. Άλλα πάλι μιλάνε άτονα ή τσιριχτά. Επίσης μιλώντας λαχανιάζουν άσκοπα, δεν κάνουν παύσεις όταν πρέπει και συνθλίβουν τις λέξεις. Τα παιδιά, γενικά, πολύ εύκολα μονιμοποιούν συνήθειες κακής φώνησης.

Μετά τον γονέα, ο δάσκαλος είναι αυτός που καλείται να επισημάνει τυχόν προβλήματα κακής φώνησης και να κατευθύνει παιδί και γονέα στην αντιμετώπιση του προβλήματος.

Κύριος στόχος του εργαστηρίου αγωγής λόγου είναι να υποδείξει στον εκπαιδευτικό τη μεθοδολογία με την οποία θα βοηθήσει τα παιδιά, ώστε να χειρίζονται σωστά τη φωνή τους και να μιλάνε όμορφα.

Πιο συγκεκριμένα το εργαστήρι θα ασχοληθεί με θέματα όπως η σωστή στάση του σώματος και η σημασία της κατά τη διαδικασία της φώνησης, στήριξη της φωνής (που δίνει όγκο και ένταση στη φωνή) και τοποθέτησή της (που δίνει τη χροιά), διαχείριση αναπνοής ήρεμης που δίνει διάρκεια στο λόγο και ποιότητα στη χροιά της φωνής, κανόνες για τη σωστή προφορά της ελληνικής γλώσσας και συμβουλές για την καθημερινή προστασία της φωνής.

Θα διδαχθούν με βιωματικό τρόπο ασκήσεις διαχείρισης αναπνοής, ασκήσεις λογοπεδικής για τα όργανα της άρθρωσης, ασκήσεις λεκτικές και παιγνίδια λόγου ως ασκήσεις ορθής εκφοράς των συμπλεγμάτων του ελληνικού αλφάβητου, σύμφωνα με τους κανόνες της γραμματικής. Κείμενα με αναφορά στα εργαλεία τονισμού που βοηθούν τον ομιλητή να παρουσιάσει πιο εκφραστικά την ομιλία του.

Εισάγοντας ο δάσκαλος ασκήσεις ορθοφωνίας στη σχολική καθημερινότητα υπό μορφή παιγνιδιού, είτε αυτούσιες είτε εμπλουτίζοντάς τες με τη φαντασία και την πείρα του, επιτυγχάνεται ο διδακτικός στόχος να κάνουν οι μαθητές την πρώτη τους επαφή με την ορθοφωνία μέσα στην τάξη. Τα παιδιά μέσα από τα παιγνίδια λόγου, αναπνοής και άρθρωσης θα υιοθετήσουν διασκεδάζοντας καινούργιες συνήθειες ομιλίας. Θα μάθουν πώς να διαχειρίζονται καλύτερα την αναπνοή τους, πώς να χρησιμοποιούν σωστά τις παύσεις όταν θέλουν, και όχι όταν τους προδίδει η αναπνοή τους, και να χρωματίζουν τη φωνή τους. Θα κατακτήσουν έναν καθαρό, εύηχο, αβίαστο και ξεκούραστο λόγο.

Η κατάκτηση ελκυστικού λόγου θα τονώσει την αυτοπεποίθησή τους.

Βιογραφικά Εισηγητριών

Αγγελοπούλου Βαΐα 

Η Αγγελοπούλου Βαΐα γεννήθηκε το 1958. Αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή Ιωαννίνων το 1980 και έχει εργαστεί 35 χρόνια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής της πορείας ασχολήθηκε με το θέατρο και το σχολικό ραδιόφωνο, προετοιμάζοντας θεατρικές ομάδες μαθητών και μικρούς παρουσιαστές εκπομπών ραδιοφώνου στην εκφραστική απόδοση των κειμένων. Έχει ανεβάσει μαθητικές θεατρικές παραστάσεις στην πόλη των Σερρών και έχει συμμετάσχει σε μαθητικούς θεατρικούς διαγωνισμούς.

Τα τελευταία χρόνια ασχολείται ενεργά με την αγωγή του λόγου και τον ρητορικό λόγο στην εκπαίδευση. Διδάσκει εθελοντικά σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τη σωστή άρθρωση του λόγου, σε δράσεις που οργανώνει η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών. Είναι μέλος του ΙΡΕΣΕ. 

E-mail: viviagel@sch.gr 

Τηλ. 6948743479

Ασπριάδου Βασιλική 

Η Ασπριάδου Βασιλική γεννήθηκε το 1990. Είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τμήματος (Μ.Ν.Ε.Σ) και προπτυχιακή φοιτήτρια στη Γερμανική Φιλολογία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει επίσης ολοκληρώσει την παρακολούθηση των μεταπτυχιακών σπουδών στο τμήμα της Νεοελληνικής γλώσσας στο Freie Universitat του Βερολίνου και ολοκληρώνει την διπλωματική της εργασία. Έχει μουσικές γνώσεις στο πιάνο σε επίπεδο μέσης και πτυχίο Αρμονίας (θεωρία μουσικής και πράξη). Έχει παρακολουθήσει επιμορφωτικά σεμινάρια με θέματα: «Ο Δημιουργικός Λόγος στην Εκπαίδευση» από το εργαστήριο εφαρμοσμένης γλωσσολογίας και μελέτης της λογοτεχνίας και της ρητορικής και «Η διόρθωση της έκθεσης και η συμβολή της στη βελτίωση της εκφραστικής ικανότητας των μαθητών».

Πήρε μέρος στο 42ο Πανελλήνιο Συνέδριο Φιλολόγων με την εισήγηση: Σοφοκλής, ο μεγάλος κλασικός της τραγωδίας «Πολιτική ρητορική και δόμηση του ήθους στον Σοφοκλή. Εφαρμογή των σύγχρονων ρητορικών στρατηγικών στην Αντιγόνη και το Φιλοκτήτη» (2016) και δημοσίευσε στο φιλολογικό περιοδικό "Σίρις" το άρθρο της με τίτλο: Ο «πρώτος Ελύτης».

Σήμερα εργάζεται ως εκπαιδευτικός μέσης εκπαίδευσης στον ιδιωτικό τομέα και παραδίδει μαθήματα ελληνικής ως ξένης γλώσσας σε στελέχη εταιριών. 

E-mail: aspriadou@gmail.com 

Tηλ. 6979958023