ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1.08 - Αίθουσα 8

"Από την τέχνη του λόγου στην τέχνη της εικόνας και το αντίστροφο. Εφαρμοσμένες διδακτικές πρακτικές με φαντασία, δράση και δημιουργικότητα στην τάξη και στον όμιλο"

Γκόνου - Στυλιανίδη Χρ. Ελένη, Καθηγήτρια (φιλόλογος) Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης και Δρ. Ιστορίας της Τέχνης

Παπαδάκη Ε. Χριστίνα, Εικαστικός, Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης

Λάζου - Μπαλτά Ν. Καλυψώ, Καθηγήτρια (φιλόλογος) Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης


Περιεχόμενο Εργαστηρίου

Σκοπός του εργαστηρίου μας είναι η ανάδειξη της δύναμης του τεκμηριωμένου και εκφραστικού λόγου, προφορικού και γραπτού, όπως και της ρητορικής της εικόνας, μέσα από συνεργατικές βιωματικές δράσεις, που βασίζονται κυρίως στο διάλογο μεταξύ της λογοτεχνίας και των εικαστικών τεχνών. Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας, αλληλεπίδρασης, μετασχηματισμού από μία μορφή τέχνης σε άλλη, παρατηρητικότητας, δημιουργικής σκέψης και έκφρασης, ενώ παράλληλα παίζοντας με τις λέξεις και τις εικόνες, θα απελευθερώσουν τη φαντασία τους, αποκτώντας γνήσια αισθητική απόλαυση.

Πώς θα γίνουν όλα αυτά; Με την δοκιμή διαφόρων τεχνικών παραγωγής λόγου, όπως ο αυθόρμητος λόγος, η σύνθεση μιας προφορικής ή γραπτής ιστορίας με αφορμή έργα τέχνης και φυσικά η επιχειρηματολογία, σε συνδυασμό με τη χρήση θεατρικών τεχνικών, όπως το παιχνίδι ρόλου.

Ως εφαρμογή στη διδακτική πράξη θα παρουσιαστεί και το παράδειγμα ενός project, που υλοποιήθηκε συνεργατικά στα διδακτικά αντικείμενα της Λογοτεχνίας και των Εικαστικών από τις τρεις εκπαιδεύτριες την προηγούμενη σχολική χρονιά στο Πρότυπο Γυμνάσιο και Λύκειο της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.

Βιογραφικά Εισηγητριών

Γκόνου - Στυλιανίδη Χρ. Ελένη 

Η Ελένη Χρ. Γκόνου - Στυλιανίδη είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, κάτοχος D.E.A. του Πανεπιστημίου Paris X - Nanterre στην Ιστορία και τον Πολιτισμό της Αρχαιότητας και Δρ. Ιστορίας της Τέχνης (ΕΚΠΑ).

Έχει πολυετή εμπειρία ως καθηγήτρια στην Δημόσια Εκπαίδευση (32 έτη) και από το 1995 μέχρι σήμερα υπηρετεί στο Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.

Έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις ή εργαστήρια σε διάφορα επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες, έχει παρακολουθήσει πλήθος επιμορφώσεων και έχει υλοποιήσει πολλές καινοτόμες δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα (πολιτιστικά, αγωγής υγείας, περιβαλλοντικά, ευρωπαϊκά) από το 2005 έως σήμερα.

Το 2012 ίδρυσε τον Όμιλο Ρητορικής Τέχνης, Θεατρικού Παιχνιδιού και Δημιουργικής Γραφής στο Π.Γ.Ε.Σ.Σ, τον οποίο συντονίζει έως σήμερα. Έχει διατελέσει κριτής και πρόεδρος κριτών σε αγώνες ρητορικής Γυμνασίων και Λυκείων από το 2016 και είναι μέλος της Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση, της Ρητορικής Ομάδας Εκπαιδευτικών, του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων και άλλων επιστημονικών ομάδων.

Επιστημονικά άρθρα και εργασίες της έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες, περιοδικά και ηλεκτρονικά sites. Υπήρξε επιστημονικός συνεργάτης του ΛΕΞΙΚΟΥ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ, εκδ. ΜΕΛΙΣΣΑ (1997 - 2000), ενώ πρόσφατα δημοσιεύτηκαν μελέτες της για τον χαράκτη Αλ. Κορογιαννάκη και την τέχνη του χαρτονομίσματος σε ειδικό Κατάλογο της έκθεσης, που έγινε προς τιμή του και στο Λεύκωμα, που εκδόθηκαν από την Τράπεζα της Ελλάδος (2017). Περισσότερα για το έργο της μπορείτε να δείτε στο blog της με τίτλο: Φιλολογικές σελίδες (https://blogs.sch.gr/elegkonou/).

Παπαδάκη Ε. Χριστίνα 

Η Χριστίνα Παπαδάκη σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνας. Είναι διπλωματούχος του Δ.Π.Μ.Σ. της Σ. Αρχιτεκτόνων (Ε.Μ.Π.), Κατεύθ.: «Σχεδιασμός - Χώρος - Πολιτισμός». Εργάζεται 23 χρόνια ως Καθηγήτρια Εικαστικών, στην Δ.&Π. Εκπαίδευση, ήταν καθηγήτρια στο Τμ. Ενηλίκων του Ε. Ζωγραφικής Δ. Δάφνης, 8 χρόνια (2 χρόνια υπεύθυνη του εργαστηρίου). Έχει πραγματοποιήσει ατομική έκθεση, έχει λάβει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις, επιμορφωτικά σεμινάρια-συνέδρια, ευρωπαϊκά προγράμματα, καινοτόμες δράσεις. Συγγραφικό έργο: *«Διερεύνηση της Υφής στα Έργα Ζωγραφικής (2012), δημοσίευση στην Περιοδική Έκδοση, «Έρευνα στην Αρχιτεκτονική» 2οΤεύχος Σχ. Αρχιτεκτόνων (Ε.Μ.Π) - Εκδόσεις Αλεξάνδρεια. *Συμμετοχή για την δημιουργία εκπαιδευτικών φακέλων Γυμνασίου «Δίκτυο Παυσανίας 2.0: από το Σχολείο στο Μουσείο», Π.Ι.Ο.Π. (2014). *«Οδηγός για τον Εκπαιδευτικό» για το Ελεύθερο Σχέδιο (Β και Γ Λυκείου) ΙΕΠ (2014-15). *Συμμετοχή σε Πρόγραμμα Παραγωγής Υλικού: "Με Λόγο, Χρώματα & Νότες τα παιδιά της Β' τάξης δημιουργούν..." (2014-15) ηλεκτρονική παρουσίαση στην Διεύθυνση «Παιδική Πινακοθήκη» Ραλλείου, 1Ο 12/Θ Ράλλειο Π.Π.Δ.Σ.Π. (https://pinakothikiralleiou.blogspot.gr/). *Δημιουργία Προγράμματος Παραγωγής Υλικού, το«Γλωσσάρι Εικαστικών Τεχνών» (2013-14), ηλεκτρονική παρουσίαση στην Διεύθυνση Παιδική Πινακοθήκη Ραλλείου

Λάζου-Μπαλτά Ν. Καλυψώ 

Η Καλυψώ Ν. Λάζου-Μπαλτά γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πέτρα της Μυτιλήνης. Είναι απόφοιτος των Τμημάτων Φιλολογίας (στο πλαίσιο του οποίου ειδικεύτηκε στην Κλασική Φιλολογία), Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας και Θεατρικών Σπουδών, της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ. είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος - Master of Arts (M.A.) στη Συγκριτική Φιλολογία από το University College of London (UCL) και μεταπτυχιακού διπλώματος - Master of Philosophy (M. Phil.) στην Εκπαιδευτική Πολιτική και τη Διοίκηση της Εκπαίδευσης, του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.) του ΕΚΠΑ . είναι υποψήφια διδάκτορας Κλασικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Είναι απόφοιτος του Προγράμματος Ειδίκευσης στη Συμβουλευτική και στον Προσανατολισμό (ΠΕΣΥΠ) της ΑΣΠΑΙΤΕ, κάτοχος ECDL και των πιστοποιητικών α' και β' επιπέδου στη χρήση και στην αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μιλά άπταιστα Αγγλικά και Γερμανικά και λίγα Ισπανικά.

Συνεργάστηκε με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), στο πλαίσιο της Πράξης Νέο Σχολείο (Σχολείο 21ου αιώνα)-Νέο Πρόγραμμα Σπουδών ως: Α) Ειδική Επιστήμονας για την Εκπόνηση του Οδηγού για τον Εκπαιδευτικό της Α Γυμνασίου, για το γνωστικό αντικείμενο «Ιστορία Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης». Β) Ειδική Επιστήμονας -Αξιολογήτρια, στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού υλικού Ευριπίδη Ελένη, για το γνωστικό αντικείμενο «Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Γυμνασίου». Είναι συγγραφέας δύο επιστημονικών μονογραφιών και περίπου τριάντα πρωτότυπων εργασιών, που ανακοινώθηκαν σε εκπαιδευτικά/ πανεπιστημιακά συνέδρια ή δημοσιεύτηκαν σε έγκυρα επιστημονικά περιοδικά με το σύστημα των κριτών.