ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1.06 - Αίθουσα 6

"Εκεί στον Νότο τα παιδιά .... ρητορεύουν από το Δημοτικό"

Γρουσουζάκου Σταυρούλα, Δασκάλα, ΜSc, Φιλόλογος. Διευθύντρια Δημοτικού Σχολείου Παραλίας Βέργας, Καλαμάτα

Μπουρίκα Νίκη, Φιλόλογος - Δασκάλα, MEd


Περιεχόμενο Εργαστηρίου

Αγώνες ρητορικής στο Δημοτικό! Πώς να κινητοποιήσεις έναν δάσκαλο ή μια δασκάλα να οργανώσει αγώνες ρητορικής για μαθητές της Δ', Ε' και Στ' τάξης;

Πώς να προετοιμάσεις τους μαθητές του Δημοτικού στον Αυθόρμητο Λόγο και στη Νοηματική Ανάγνωση;

Ρητορικές ερωτήσεις που βρήκαν απάντηση στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αγώνων Ρητορικής για μαθητές της Δ', Ε' και Στ' τάξης στην Καλαμάτα, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων, το Γραφείο των Σχολικών Συμβούλων και το Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.

Οι μαθητές, αποκλειστικά με βιωματικές δράσεις και διασκεδαστικά παιχνίδια, εξασκήθηκαν σε τεχνικές ρητορικής και ανακάλυψαν την αξία της ρητορικής στην καθημερινή τους ζωής.

Τα βιωματικά εργαστήρια περιελάμβαναν χωρισμό σε ομάδες, γνωριμία με παιγνιώδη και διασκεδαστικό τρόπο, ασκήσεις ύφους, εξάσκηση στον επιχειρηματολογικό λόγο, μέσα από δράσεις. Το εργαστήριο περιελάμβανε δράσεις αυθόρμητου και αφηγηματικού λόγου με τεχνικές αυτοσχεδιασμού καθώς και παιχνίδια ρόλων. Mία ακόμη από τις δράσεις του εργαστηρίου ήταν η εκφραστική ανάγνωση κειμένων με διαφορετικό περιεχόμενο (ποίηση, ομηρικά κείμενα ,πολιτικές ομιλίες). Στα σχολεία είχε αποσταλεί τράπεζα θεμάτων αυθόρμητου λόγου καθώς και επιλεγμένα αποσπάσματα για εκφραστική ανάγνωση από τα ανθολόγια των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού.

Οι Αγώνες Ρητορικής για μαθητές Δημοτικού στον Νότο... αποτελούν μια καινοτόμο δράση της εκπαίδευσης.

Βιογραφικό Εισηγητριών

Γρουσουζάκου Σταυρούλα 

Έχει τελειώσει το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Πατρών, εργάστηκε στην Ιδιωτική εκπαίδευση και τα τελευταία 18 χρόνια είναι διορισμένη στη δημόσια εκπαίδευση. Είναι διευθύντρια από το 2017 στο Δημοτικό Σχολείο Βέργας στην Καλαμάτα. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος Αρχαίας και Νέας Ελληνικής Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Έχει επιμορφωθεί με το πρόγραμμα ERASMUSστη Νορβηγία για τις Νέες Τεχνολογίες στην εκπαιδευτική διαδικασία, και συμμετείχε στο ευρωπαϊκό σχολείο storiesoftomorrow της Ελληνογερμανικής αγωγής, ενώ τελευταία συμμετείχε σε βιωματικό εργαστήριο με θέμα τη ρητορική του μίσους.Έχει συμμετάσχει σε επιμορφωτικές ημερίδες και βιωματικά σεμινάρια με θέμα τη ρητορική και την επιχειρηματολογία στην εκπαίδευση ενώ ήταν κριτής στους Αγώνες Ρητορικής της Β/θμιας και συντονίστρια των Αγώνων ρητορικής της Α/βαθμιας στο Ν. Μεσσηνίας και εμψυχώτρια σε βιωματικά εργαστήρια ρητορικής για μαθητές δημοτικού.

Nίκη Μπουρίκα

 Η Νίκη Μπουρίκα σπούδασε Κλασική Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α. και αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές της, φοίτησε στο τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών με ειδίκευση στη θεωρία και την παιδαγωγική της διδασκαλίας και υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Από το 2006 εργάζεται στην ιδιωτική Εκπαίδευση στα ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια Μπουγά, ενώ από το 2016 είναι Διευθύντρια του Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων. Στο πλαίσιο συνεχούς επιμόρφωσης και κατάρτισης παρακολούθησε εξάμηνο πρόγραμμα επιμόρφωσης του Πανεπιστημίου του Harvard με θέμα «Differentiating Instruction and Team Teaching in Mathematics and Literacy» και ετήσια συνέδρια που διοργανώνονται από το American Community Schools σχετικά με θέματα ολιστικής εκπαίδευσης. Στην προσπάθεια ενσωμάτωσης της ρητορικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση το 2018 συμμετείχε στις εργασίες της Διημερίδας με θέμα «Implementing the Socratic Seminar in the Classroom» που διοργανώθηκε από το ISA και είχε ως κεντρικό εισηγητή τον John Zola. Τα τελευταία χρόνια έχει παρακολουθήσει επιμορφωτικές ημερίδες και βιωματικά σεμινάρια με θέμα την ρητορική και την επιχειρηματολογία στην εκπαίδευση, ενώ υπήρξε εμψυχώτρια βιωματικών εργαστηρίων ρητορικής για μαθητές Δημοτικού. Τέλος, τα τελευταία δύο έτη υπήρξε κριτής στους Αγώνες Ρητορικής της Β/θμιας εκπαίδευσης Ν. Μεσσηνίας και μέλος της οργανωτικής επιτροπής των Αγώνων Ρητορικής της Α/θμιας για τον ν. Μεσσηνίας.