"Ο πειστικός λόγος από την αρχαία ελληνική ρητορική στην σύγχρονη νεοελληνική δίγλωσση εκπαίδευση του απόδημου ελληνισμού: διδακτικά σχεδιάσματα"

Παπαδοπούλου Σμαράγδα 

Περίληψη Εισήγησης

Στην εισήγηση αυτή προσεγγίζουμε στρατηγικές δημιουργικής προσέγγισης του προφορικού και γραπτού λόγου για τη διδασκαλία των Ελληνικών σε όλα τα επίπεδα γλωσσομάθειας και τις συνθήκες εκμάθησης. Αναφερόμαστε σε θεωρητικές αρχές για την δημιουργική επίλυση προβλημάτων κατανόησης της γλώσσας εκμάθησης σε σχέση με την νοούμενη ως πρώτη γλώσσα και τη σχέση επίπεδου γλωσσομάθειας μεταξύ των δύο αυτών. Το πολιτισμικό περιεχόμενο της ρητορικής μεθόδου διδασκαλίας και η θεώρηση του πολιτισμού ως μεθοδολογικού μοντέλου εκμάθησης ερμηνεύουν διδακτικά παραδείγματα και προτάσεις διδασκαλίας με παραδείγματα πειθούς από την αρχαία ελληνική γραμματεία σε αλληλεπίδραση καθημερινής επικοινωνίας και διδακτικής θεώρησης παλαιών κειμένων σε ευρύτερες λειτουργικές ανάγκες εκμάθησης της Νεοελληνικής από τους ενδιαφερόμενους να την κατακτήσουν ως γλώσσα εκμάθησης και ως πολιτιστική οντότητα.

Βιογραφικό Εισηγήτριας

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο New York University, στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής στον τομέα Γλώσσα και Λογοτεχνία στην Εκπαίδευση. Εργάστηκε ως δασκάλα τόσο στη Νέα Υόρκη όσο και στην Ελλάδα. Στα γράμματα εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως λογοτέχνις με το λογοτεχνικό ψευδώνυμο Σμαράγδα Μανταδάκη. Έχει αναλάβει επιμορφωτικές εκπομπές στην κρατική τηλεόραση στο παρελθόν ή ως φιλοξενούμενη επιστημονική συνεργάτιδα προγραμμάτων σε ραδιόφωνο και τηλεόραση. 

Δημοσιεύει κατά καιρούς βιβλιοκρισίες και άρθρα στον ημερήσιο τύπο και σε πολιτιστικά περιοδικά. Έχει εκδώσει 4 μυθιστορήματα για μεγάλους: Τα Όνειρα του Προφήτη,( Δόμος,1995), Το Κάλεσμα (Αρμός, 2000), Η Μυστική Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας (Αρμός ,2009), Ο Πρώτος Θάνατος του Πυθαγόρα (Αρμός , 2009) και ένα έπος Η Κόρη του Ηριδανού (2010). Το 1997 εργάστηκε ως αρχισυντάκτης στο Διμηνιαίο Παιδικό Περιοδικό «Το Παγώνι», (έξι τεύχη), σε έκδοση του Οργανισμού Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, Θεσσαλονίκη 1997. Βιβλία της για παιδιά: Η Ιστορία των 8 Αστεριών, (Τυπωθήτω, 2001), Μην Κλαις Κοριτσάκι, (Αρμός, 2000), Το Παραμύθι της Ασπροπαπουτσίτσας, (Καστανιώτης, 1996), Ιστορίες από τα Αρχαία Χρόνια:Το Μυστικό του Μαυροπόδαρου, Οι περιπέτειες της μαγισσούλας Μήστρας, Το δαχτυλίδι του Τυχερού Πολυκράτη κ.ά. - σειρά τεσσάρων παραμυθιών για παιδιά (Μεταίχμιο 2004) κ.ά.

Επιστημονικές Μελέτες: Η Ολική Γλώσσα, (Τυπωθήτω, 2000), Η Συναισθηματική Γλώσσα (Τυπωθήτω, 2004), Η Μάθηση της Ορθογραφίας(Μεταίχμιο, 2004), Η Κοινωνιοσυναισθηματική διδασκαλία της γλώσσας μέσα από το παιδικό ρεαλιστικό μυθιστόρημα-ένα παράδειγμα στη θεματική ενότητα: Διαζύγιο (Μεταίχμιο, 2003), Για την Ευγλωττία της Μητρικής Γλώσσας, Η συμβολή του Dante Alighieri στη διδακτική των ζωντανών γλωσσών, Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός 2008, Παραμύθια από τον Ηρόδοτο, Απόπειρα 2012, Αρχαίες Ελληνικές τραγωδίες σε διασκευή για παιδιά: Η δημιουργική Γλώσσα στη διδακτική πράξη"( Gutenberg 2017) . Έχει δημοσιεύσει, επίσης, μεγάλο αριθμό επιστημονικών άρθρων για τη διδακτική της γλώσσας, την πολιτισμική διάσταση της γλώσσας, τις γλωσσικές τέχνες και τη δημιουργικότητα στη Γλώσσα, την ρητορική κ. ά. 

Σήμερα εργάζεται ως αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης.