"Θέατρο και Ρητορική παιδεία: Η τέχνη της εικόνας του λόγου και η συμβολή της στην καλλιέργεια ρητορικών πολιτών"

Μενδρινού Ιωάννα, Δρ Θεατρολογίας, Νηπιαγωγός, Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Π.Ε. Δ΄ Αθήνας, Ειδική Γραμματέας στο Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας (Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.)

Περίληψη Εισήγησης

Η ρητορική ως τέχνη του λόγου και το θέατρο ως τέχνη της εικόνας του λόγου - η τέχνη του αποτελεσματικού, επιχειρηματολογικού και πειστικού λόγου και η τέχνη της μίμησης (ή δευτερογενούς σημείωσης της πραγματικότητας), της προβολής και άμεσης διάδοσης σε ευρύτερα σύνολα πολιτισμικών αξιών και εννοιών, της μέθεξης (ή αποστασιοποίησης) και της κάθαρσης (ή κριτικοστοχαστικής ενεργοποίησης) - έχοντας διανύσει από την αρχαιότητα έως σήμερα μία μακραίωνη και αμφιλεγόμενη πορεία, σήμερα, σε μία εποχή ρηξικέλευθων μετασχηματισμών και καταιγιστικών εξελίξεων, σε μία περίοδο ρευστότητας, αβεβαιότητας, αναζήτησης σταθερών και αντιμετώπισης νέων προκλήσεων, ανασημασιοδοτούνται. Επανακάμπτουν δυναμικά επικαιροποιώντας το ενδιαφέρον της σύγχρονης κοινωνίας και αναγόμενες σε προπύργια προαγωγής ήθους (πρότυπα και αξίες ζωής), πάθους (έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων, αφοσίωση, πίστη, αποφασιστικότητα) και λογικής.

Ξεκινώντας από το τρίπτυχο αυτό, και αντιλαμβανόμενοι το εύρος των επικοινωνιακών δεξιοτήτων τόσο ενός καλού ρήτορα ή ενός καλλιτέχνη του θεάτρου (συγγραφέα, σκηνοθέτη, υποκριτή, κ.λπ.), όσο και ενός ενεργητικού ακροατή ή θεατή, η παρούσα εισήγηση επικεντρώνεται στην ανάδειξη της σχέσης των δύο τεχνών, κυρίως όμως στη συμβολή της "πληθωρικής" σε κώδικες, μέσα και σημεία, τέχνης του θεάτρου, στην εκπαίδευση και καλλιέργεια ρητορικών πολιτών.

Βιογραφικό Εισηγήτριας

Απόφοιτος του Τμήματος Νηπιαγωγών (Ε.Κ.Π.Α), κάτοχος του Μεταπτυχιακού Διπλώματος Σπουδών του Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α. «Διδακτική Γλώσσας - Λογοτεχνία - Θέατρο και Εκπαίδευση (Θέατρο και Εκπαίδευση)» και Διδάκτωρ Θεατρολογίας με ειδίκευση στο Θέατρο για Ανήλικους Θεατές (Π.Τ.Δ.Ε., Ε.Κ.Π.Α.). Εργάζεται από το 1992 ως Νηπιαγωγός και από το 2018 ως Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Π.Ε. Δ΄ Αθήνας. Τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στα πεδία θέατρο για ανήλικους θεατές, θέατρο στην εκπαίδευση, νεοελληνικό θέατρο, παγκόσμια δραματουργία, η τέχνη της εμψύχωσης, ιστορία θεάτρου και παιδική ηλικία, κοινωνιοσημειωτική του θεάτρου. Είναι συγγραφέας των βιβλίων Με την Αυλαία Ανοιχτή (διδακτικής του θεάτρου) και Πράσινοι σκύλοι-Φούξια γατιά (λογοτεχνία για παιδιά), δημοσιευμένων μελετών και άρθρων σε συλλογικούς τόμους και πρακτικά ελληνικών και διεθνών συνεδρίων. Ασχολείται επαγγελματικά με τη θεατρική γραφή, τη σκηνοθεσία, την παραγωγή θεατρικών παραστάσεων από ομάδες παιδιών και εφήβων, το θέατρο κούκλας και την επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα Θεατρικής Παιδείας και αξιοποίησης του Θεάτρου στην Εκπαίδευση.