"Η εργαλειοθήκη του σύγχρονου εκπαιδευτή ρητορικής: το παράδειγμα της Ρητορικής Ομάδας Εκπαιδευτικών"

Λαλιώτου Ευσταθία (Πρότυπο Βαρβάκειο Γυμνάσιο), Τρίγκα Νάγια (Ελληνογερμανική Αγωγή), φιλόλογοι, εκπαιδεύτριες ρητορικής, μέλη ΔΣ Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση

Περίληψη Εισήγησης

Η ρητορική είναι τέχνη και δεν μπορεί παρά να έχει χαρακτηριστικά μιας τέχνης: φαντασία και έμπνευση, ευελιξία και ποικιλία, πλαστικότητα και προσαρμοστικότητα. Με δεδομένα τα παραπάνω, η σύγχρονη εργαλειοθήκη για την εκπαίδευση στο καλώς λέγειν περιλαμβάνει ένα σύνολο βιωματικών δραστηριοτήτων, όπως παιχνίδια επικοινωνίας και ομαδικότητας, αφήγησης και αυτοσχεδιασμού, θεατρικές δραστηριότητες, ρητορικά αγωνίσματα, τεχνικές παραγωγής ιδεών, ομαδικές προκλήσεις επίλυσης προβλήματος, εικονικές δίκες κ.ά., που αποβλέπουν στη συνδυαστική καλλιέργεια των επικοινωνιακών δεξιοτήτων και της δημιουργικής σκέψης. Ο απώτερος στόχος είναι η ανάπτυξη ισχυρής αυτοπεποίθησης, η ενδυνάμωση των διαπροσωπικών σχέσεων, ο εμπλουτισμός της αισθητικής και της πειστικότητας του λόγου, η προαγωγή της πρωτοτυπίας και η αποτελεσματική διαχείριση συγκρούσεων. Η εισήγηση θα περιγράψει το πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών που έχει αναπτύξει η Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση και που υλοποιείται, σε πλήρη ανάπτυξη, στις συναντήσεις της ετήσιας Ρητορικής Ομάδας Εκπαιδευτικών.

Βιογραφικά Εισηγητριών

Λαλιώτου  Ευσταθία 

Η Ευσταθία Λαλιώτου είναι φιλόλογος (Msc «Σπουδές στην Εκπαίδευση, ΕΑΠ) στο Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο, στο οποίο είναι υπεύθυνη και συντονίζει τη λειτουργία του Ομίλου Ρητορικής τα τελευταία πέντε χρόνια.

Έχει διατελέσει επιμορφώτρια φιλολόγων σχετικά με τη χρήση και αξιοποίηση εκπαιδευτικού λογισμικού στη μαθησιακή διαδικασία, εκπρόσωπος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (σύνδεσμος) στην ομάδα παρακολούθησης επιμορφώτρια εκπαιδευτικών στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης, αξιολογήτρια των προϊόντων του προγράμματος Socrates / Comenius και των Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Σχεδίων Comenius 1.

Ανέλαβε τη φιλολογική επιμέλεια σχολικών διδακτικών πακέτων και ήταν υπεύθυνη του Υποέργου «CD-ROMΟμηρικά Έπη Α΄, Β΄ Γυμνασίου».

Τα τελευταία δύο χρόνια είναι μέλος της Επιτροπής θεμάτων για τη Νεοελληνική Γλώσσα για την εισαγωγή των μαθητών στα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια.

Είναι μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Διαγωνισμού Αναγνωστικών Δεξιοτήτων - Κατανόησης Κειμένου για μαθητές Γ΄ Γυμνασίου (ΔΔΕ Β΄ Αθήνας, 2013-2017).

Έχει λάβει Βραβείο Αριστείας και Καινοτομίας για το έτος 2011, με το συλλογικό έργο «ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ MOODLE», από την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.

Τρίγκα Νάγια 

Η Νάγια Τρίγκα είναι καθηγήτρια φιλόλογος, ΠΕ02. Αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ το έτος 1994. Από το 1995 εργάζεται στη Β΄/θμια εκπαίδευση ως καθηγήτρια φιλόλογος, αρχικά σε φροντιστήρια Μ.Ε. και κατόπιν από το έτος 1999 στο Ιδιωτικό Σχολείο «ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ». Το έτος 1994-1995 εργάστηκε στην εταιρεία εκπαιδευτικών προγραμμάτων «Μουσειακές Αναζητήσεις», ως εμψυχώτρια.Aσχολείται ενεργά και συστηματικά με τη διδασκαλία της ρητορικής τέχνης: εμψυχώνει και οργανώνει τον όμιλο ρητορικής του Λυκείου της «Ελληνογερμανικής Αγωγής» με την ονομασία «Λόγος-Αντίλογος», προπονεί και εκπαιδεύει μαθητές για τον διαγωνισμό ερμηνευτικής ανάγνωσης που διοργανώνει το HAEFκαι είναι ενεργό μέλος της Ρητορικής Ομάδας Εκπαιδευτικών και της Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση, τις δράσεις της οποίας παρακολουθεί και στηρίζει εθελοντικά. Συμμετέχει στη συντακτική επιτροπή του σχολικού περιοδικού «ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ», καθώς και στον Σύλλογο Αποφοίτων της Ελληνογερμανικής Αγωγής (ΣΑΕΑ).