"Οι Toastmasters στη ζωή μας: Όμιλοι ρητορικής ενηλίκων και το Πρόγραμμα Ηγεσίας για Νέους"

Κονδύλη Βαρβάρα: DTM (Distinguished Toastmasters Member/Διακεκριμένο Μέλος των Toastmasters)

Φωτεινή Εγγλέζου: DTM (Distinguished Toastmasters Member/Διακεκριμένο Μέλος των Toastmasters)

Περίληψη Εισήγησης

Η ρητορική "είναι στο αίμα μας" θα έλεγε ένας Έλληνας. Έχετε ποτέ νιώσει άγχος μιλώντας μπροστά στο κοινό; Συνεργάζεστε καλά με άλλους; Μπορείτε να οργανώσετε, να δώσετε ανατροφοδότηση και να είστε ηγέτες; Αυτές οι δεξιότητες είναι μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος τωνToastmasters. Οι όμιλοι των Toastmasters (Toastmasters Clubs) υπάρχουν σε πάνω από 143 χώρες σε όλον τον κόσμο και ο πρώτος όμιλος στην Ελλάδα ξεκίνησε το 2005. Το αγαπημένο μου βιβλίο, ως παιδί, ήταν το The Little Engine That Could (Το Μικρό Τρενάκι που θα μπορούσε), η ιστορία ενός μικρού μπλε κινητήριο τρένου που πάλευε να ανέβει στο λόφο λέγοντας στον εαυτό του "Νομίζω ότι μπορώ, νομίζω ότι μπορώ... " και τελικά φτάνει στην κορυφή πάνω από λόφους και κοιλάδες με ελάχιστη ή καθόλου προσπάθεια.

Την ίδια πορεία ακολούθησε και η διαμόρφωση των Toastmasters στην Ελλάδα. Πολλοί άνθρωποι βοήθησαν να οικοδομήσουμε και να μεγαλώσουμε τον αριθμό των ελληνικών ομίλων Toastmasters τα τελευταία 13 χρόνια. Οι όμιλοί μας υποστηρίζουν το διεθνές όραμα των Toastmasters: να ενδυναμώσουν τους ανθρώπους να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους και να συνειδητοποιήσουν τα όνειρά τους.

Και βέβαια, η υλοποίηση αυτού του στόχου μπορεί να ξεκινήσει νωρίς. Από την παιδική και την εφηβική ηλικία. Για το λόγο αυτό, οι Toastmasters προτείνουν την εφαρμογή του εκπαιδευτικού Προγράμματος Ηγεσίας για Νέους (Υouth Leadership Program). Πρόκειται για ένα άτυπο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο μυεί μαθητές και μαθήτριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα Επικοινωνίας και Ηγεσίας μέσα από την καλλιέργεια δεξιοτήτων δημόσιας ομιλίας και ηγεσίας και παρέχεται εθελοντικά από μέλη των Toastmasters.

Ελπίζουμε να συνεργαστούμε μαζί σας, για να σας βοηθήσουμε να ξεπεράσετε τις δικές σας ανησυχίες για την δημόσια ομιλία με στόχο την ανάπτυξη του εαυτού σας. Είναι το όνειρό μας να εξαπλώσουμε τον ενθουσιασμό μας και να συνεχίσουμε να βοηθάμε τους νέους όπως εσάς να μεγαλώνετε! Όπως λέει ο Herman Cain: "Η επιτυχία δεν είναι το κλειδί της ευτυχίας. Η ευτυχία είναι το κλειδί της επιτυχίας. Αν αγαπάς αυτό που κάνεις, θα είσαι επιτυχής. "

Βιογραφικά Εισηγητριών

Βαρβάρα Κονδύλη  

Η Βαρβάρα Κονδύλη έχει μακροπρόθεσμη εμπειρία στην επικοινωνία, στην ψυχική και δημόσια υγεία, και πάνω από 12 χρόνια εμπειρία ως Επίκουρη Καθηγήτρια στο Hellenic American College (HAEC) & Hellenic American University. Στο HAEC διδάσκει κυρίως στο προπτυχιακό πρόγραμμα ψυχολογίας, επικοινωνία σε θέματα υγείας, και μαθήματα διαχείρισης της υγειονομικής περίθαλψης στο πρόγραμμα Μ.Β.Α. Στο παρελθόν έχει αναλάβει διάφορους διοικητικούς ρόλους, όπως Συντονίστρια για φοιτητικά ζητήματα (Coordinator of Student Affairs) επιβλέποντας όλες τις πτυχές των υπηρεσιών που σχετίζονται με τους φοιτητές (εξέλιξη της σταδιοδρομίας, πρωτοβουλίες πολιτιστικής ευαισθητοποίησης, υπηρεσία της κοινότητας, ομάδες φοιτητών και μαθητική ηγεσία). Έχει επαρκή εμπειρία στον τομέα της δημόσιας υγείας, και ως κλινική κοινωνική λειτουργός, έχει συνεργαστεί με διαφορετικούς πληθυσμούς ως σύμβουλος ψυχικής υγείας, εκπαιδευτικός υγείας, και γενικός σύμβουλος, αναπτύσσοντας προγράμματα και ενισχύοντας τις προσπάθειες επικοινωνίας διαφόρων φορέων, όπως και στην καλύτερη διαχείριση εθελοντών.

Η πιο αξιοσημείωτη επαγγελματική εμπειρία της περιλαμβάνει την εργασία της για τα Κέντρα Ελέγχου & Πρόληψης Νοσημάτων των Η.Π.Α.(Centers for Disease Control & Prevention) και για το Υπουργείο Υγείας του Rhode Island διατελώντας συντονίστρια της Συλλογικής Χρόνιας Φροντίδας, στο τμήμα της Πρόληψης Διαβήτη & Ελέγχου. Έχει συγγράψει πολλά άρθρα, που έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή συνέδρια, έχοντας κάνει συλλογική έρευνα με διάφορους ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας (Ελλάδα). Μεταξύ πολλών εργασιών που σχετίζονται με την υγεία, συχνά καλείται ως ομιλήτρια αναφορικά με την αντιμετώπιση του εκφοβισμού, την εγγραμματοσύνη σε θέματα υγείας (health literacy), υγιείς σχέσεις κλπ. Είναι κάτοχος Ph.D. στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία (A.B.D.) με ειδικότητα στην διαπολιτισμική και επαγγελματική επικοινωνία στο Hellenic American University.

Δημιούργησε την ιστοσελίδα με μορφή blog www.healthliteracyweb.com. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Δημόσιας Υγείας(Master of Public Health), Μεταπτυχιακού Κοινωνικoύ Λειτουργού (Master of Clinical Social Work) από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης (BostonUniversity), και το βασικό πτυχίο της είναι στην Ψυχολογία (Bachelor of Arts) από το SimmonsCollege στη Βοστώνη Μασαχουσέτης. Είναι ιδρύτρια του πρώτου ομίλου Toastmastersστην Ελλάδα, HAU Toastmasters (www.athens.toastmasters.gr ) με στόχο την βελτίωση του προφορικού λόγου και των δεξιοτήτων ηγεσίας, συμμετέχοντας ενεργά ως κανονικό και πρώην διοικητικό μέλος.

Φωτεινή Εγγλέζου

Η Φωτεινή Εγγλέζου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στο Φιλοσοφικό-Παιδαγωγικό-Ψυχολογικό Τμήμα της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μιλά Αγγλικά, Γαλλικά και Ιταλικά. Aκολούθησε μετεκπαίδευση στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθηνών και κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών στο Π.Τ.Δ.Ε. Αθήνας (Μ. Ed. της Διδακτική Γλώσσας), όπου έλαβε υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών. Το 2011 ανακηρύχθηκε Δρ Διδακτικής της Γλώσσας και Ρητορικής στο Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Θέμα της διατριβής αποτέλεσε η διδακτική του επιχειρηματολογικού λόγου.

Διαθέτει πολυετή διδακτική εμπειρία στον χώρο της δημόσιας και ιδιωτικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Aπό το 2011 ως τo 2018 εργάστηκε ως διευθύντρια Δημοτικών Σχολείων, ενώ από το 2018 είναι Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70. Συμμετείχε ως αξιολογήτρια εκπαιδευτικού υλικού στο πρόγραμμα του ΙΕΠ «Νέο Σχολείο - Νέο Πρόγραμμα Σπουδών».

To βιβλίο της Η Διδακτική της Επιχειρηματολογίας.Από τον Προφορικό στον Γραπτό Λόγο. Θεωρία και Πράξη (2014) αποτελεί μια κατατεθειμένη πρόταση για την διδακτική αξιοποίηση και εφαρμογή της επιχειρηματολογίας στην εκπαίδευση. Το βιβλίο της διανέμεται μέσω του συστήματος διανομής βιβλίων ΕΥΔΟΞΟΣ σε φοιτητές του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Πολυάριθμα άρθρα της είναι δημοσιευμένα σε συλλογικούς τόμους, πρακτικά συνεδρίων και επιστημονικά περιοδικά τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Υποστηρίζει τη διάχυση της ρητορικής -μέσω της καλλιέργειας του επιχειρηματολογικού λόγου και της κριτικής σκέψης- σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, μέσα από στοχευμένα, αλληλοσυνδεόμενα και αντίστοιχα με την ηλικία, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των συμμετεχόντων προγράμματα εκπαιδευτικής δράσης, που συντελούν στη διαμόρφωση των αυριανών ενεργών δημοκρατικών πολιτών.

Έχει πραγματοποιήσει, εθελοντικά, πολυάριθμα εκπαιδευτικά και επιμορφωτικά προγράμματα για την αξιοποίηση της επιχειρηματολογίας και της Τέχνης του Λόγου στη διαμόρφωση της κριτικής στάσης των μαθητών και ενδοσχολικές επιμορφώσεις μαθητών τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε σχολεία αλλά και ρητορικούς ομίλους Γυμνασίων και Λυκείων, ενώ κατά τη διάρκεια του εαρινού εξαμήνου 2017 συντόνιζε ομάδα αντιλογίας φοιτητών Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς.

Από το 2011 έως το 2014 διετέλεσε αντιπρόεδρος παιδείας του ρητορικού ομίλου ενηλίκων Hellenic Τοastmasters Club και το έτος 2014-2015 πρόεδρος του ομίλου. Για πρώτη φορά εφάρμοσε στην Ελλάδα το πρόγραμμα των Toastmasters: "Επικοινωνία και Ηγεσία για Νέους" (μαθητές Λυκείου).

Από το 2016 είναι πρόεδρος στο Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας και συντονίζει επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αναφορικά με θέματα επιχειρηματολογίας, ρητορικής και επικοινωνίας. Από το 2018, ως Πρόεδρος του ΙΡΕΣΕ, ανέλαβε την υλοποίηση του ερευνητικού προγράμματος Erasmus KA2 με θέμα: Οxford Debates for Youths in Science Education.

Συμμετέχει ως εισηγήτρια σε συνέδρια τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό σχετικά με την επιχειρηματολογία και την αξία της ρητορικής στην προώθηση του σχολικού και κριτικού γραμματισμού. Το 2018 συμμετείχε ως Κεντρική Ομιλήτρια (Key-note Speaker) στο συνέδριο Παιδαγωγική Επικοινωνία: από το Χθες στο Σήμερα, που διοργάνωσε στη Σόφια το Ινστιτούτο Ρητορικής και Επικοινωνίας της Βουλγαρίας σε συνεργασία με πανεπιστημιακούς φορείς.

Επίσης, συμμετέχει ως μέλος της οργανωτικής και επιστημονικής επιτροπής για την πραγματοποίηση επιστημονικών ημερίδων, συνεδρίων, αγώνων αντιλογίας, ρητορικών επιδείξεων, φεστιβάλ ρητορικής τέχνης σε συνεργασία με σχολικούς, ακαδημαϊκούς, πολιτισμικούς φορείς και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης (Δημοτική Επιτροπή Παιδείας Αλίμου, Βιβλιοθήκες, Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας-Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Φυλακές Ανηλίκων Αυλώνα κ.ά.) και ως μέλος κριτικών επιτροπών αγώνων αντιλογίας. Έχει επιμορφωθεί ως εκπαιδεύτρια αγώνων αντιλογίας από τη Διεθνή Εκπαιδευτική Ένωση Αντιλογίας (International Debate Education Association-ΙDEA).

Είναι μέλος της επιστημονικής επιτροπής του ηλεκτρονικού περιοδικού Rhetoric and Communications E-Journal και της Επιστημονικής Επετηρίδας. Επίσης, συμμετέχει περιστασιακά ως κριτής άρθρων στο γλωσσολογικό περιοδικό GOVOR/SPEECH (Croatian Journal of Phonetics).

Είναι μέλος της Ρητορικής Ευρωπαϊκής Εταιρείας (Rhetoric Society of Europe) και της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας.

Έχει ερευνητική και ακαδημαϊκή επαγγελματική εμπειρία σε ακαδημαϊκούς φορείς όπως το ΕΚΠΑ, ΠαΠει, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.), όπου εργάζεται μέχρι σήμερα ως διδάσκουσα του μαθήματος της Κριτικής Παιδαγωγικής στο πλαίσιο του ΜΠΣ Language Learning for Refugees and Migrants.